En lille bitte DIY

"Mest af alt holder jeg af hverdagen" – Really??!

Jeg drukner i hverdags-kaos for tiden, og kan slet, slet ikke forstå det citat som så mange ynder at bruge. Jeg holder mest af alt af de dage hvor vi har god tid til hinanden… Hverdagen er fyldt med stress, logistik og sure pligter. Morgener med madpakker, eftermiddage med indkøb, ulvetime og oprydning. Sure børn. Vasketøj der aldrig nogensinde får en ende. Seriøst, efter at have foldet og lagt indholdet fra fire IKEA poser på plads går der maks en uge før soveværelsesgulvet igen flyder i indholdet fra flere IKEA poser. Hvordan sker det?

Måske ligger løsningen i madplaner, stor-indkøb, rengøringshjælp og overskuddet til at smøre de der madpakker om aftenen når ungerne er puttet. Men der er vi jo trætte. Vi skal også lave lektier. Og vi skal være kærester. De få timer hvor vi kan være “Bo og Julia” og ikke “Far og Mor” er så vigtige. For os. Få stunder til at nære vores egne interesser er også super vigtige. Uden det så dør man en lille smule indeni. Jeg gør ihvertfald.

I perioder syntes jeg virkelig at det der hverdags-kaos dræber glæden ved familielivet. Forstå mig ret, jeg elsker vores børn! Men jeg er bestemt ikke en super-mor med evigt overskud og smil på læben. Tværtimod…

Hvordan gør I andre det? Bruger I meget tid på at planlægge? -Og er den tid og energi godt givet ud i sidste ende? Jeg syntes det er virkelig svært at lægge madplaner og holde sig til dem, men måske kræver det bare lidt træning? Hvad med rengøring, er der nogle af jer der har rengøringshjælp? Det drømmer jeg ret meget om at få. Ikke mindst fordi at jeg forestiller mig at det vil være et godt incitament til at få ryddet op, hvis man ved at der kommer en og gør rent dagen efter. Tanken om at komme hjem til et rent hjem giver også bare noget energi, ikke?! Måske er der endda nogle af jer der kan anbefale en god rengøringsdame/mand i Århus (Tranbjerg)? Eller en der syntes at madplaner er the shit, og gerne deler med opskrifter und alles?

Forhåbentligt er der bare én af jer derude der har det ligesom mig, så jeg ikke føler mig helt alene i at være en underskuds-mor med et beskidt hjem…?!

35 kommentarer

  • Anonymous

    Hvor kender jeg bare det så godt!
    Vi er netop Begyndt at lave madplaner herhjemme, og jeg må ærlig indrømme, at det fungerer perfekt.
    Vi har i forvejen hævet de penge, vi vil bruge om ugen og lagt i kuverter.
    Derudover sætter vi os sammen hver søndag og laver indkøbsliste. Her kan jeg klart anbefale især Nettos app, som gør det så nemt lige hurtigt at få lavet en indkøbsliste. Man klikker simpelthen bare på den vare man vil ha i kataloget, og så bliver den overført til indkøbslisten. Derudover kan man også finde opskrifter på denne app.
    Fakta og netto har også en app, dem kender jeg dog ikke så godt .
    Derudover har jeg søgt en del inspiration til organisering , oprydning og rengøring af hjemmet på Pinterest.
    Håber det kan gi lidt inspiration. Det har ihvertfald virket for mig:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anonymous

      * fakta og Rema har også en app, skulle der ha stået:-)
      Længe leve apps:-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Åh hvor jeg kender det Julia! Jeg bliver med jævne mellemrum overvældet af hverdagen og alt hvad den indebærer. Ligesom mange andre skriver fungerer madplaner for os. Jeg laver hver søndag morgen en madplan til en uge og handler alt ind. Det tager noget tid, men det gør at jeg undgår at skulle tage stilling til hvad vi skal have at spise flere gange i ugen, og jeg skåner mig selv og trætte børn fra trælse supermarkedsbesøg i hverdagene. Tit laver vi dobbeltportion af aftensmad så vi har til to dage, og så har vi hver uge en rugbrødsdag (som regel om mandagen som er tæt pakket med Isaks springgymnastik og min kærestes træning). VI gør ALT klar aftenen før; smører en hulens masse madpakker, lægger tøj frem til børnene, pakker tasker og gør klar til morgenmad. Det gør så desværre også at klokken tit bliver 20.30-21 før jeg kan sætte mig ned og læse lektier om aftenen, og det holder hårdt for mig da jeg simpelthen ikke kan holde mig vågen særlig længe når jeg er gået i gang med at læse. Jeg gad virkelig også godt have rengøringshjælp, men det er noget af en luksus når man er på SU. Jeg synes altid vores rengøring og vasketøjsbunke halter, og jeg er ekstremt dårlig til at slappe af når der er praktiske ting “der venter på mig”. Det er noget jeg øver mig på at blive bedre til eftersom det jo er en permanent tilstand når man har små børn.
    Ligesom en anden skrev gør jeg som regel badeværelset rent imens ungerne er i bad. Hvad angår mig-tid er det virkelig også noget jeg savner. Min kæreste er god til at prioritere tid til at lave ting der interesserer ham, og jeg ville ønske at jeg formåede at gøre det samme. Jeg satser, at det kommer igen den dag jeg er færdig med at studiet og rent faktisk kan tillade mig at lave andet end at læse om aftenen:)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg ville elske hvis nogen gad lave madplaner og købe ind til dem for os… men når jeg har fri fra arbejde er det bare ikke planlægning jeg orker… så ind imellem laver jeg en ugeplan- som også giver overblik over hvem der afleverer, henter og putter børn- manden har ca 60 aftenmøder på jo om året oveni en alm arbejdsdag og jeg har 35-40 min hver vej på job morgen og aften oveni de 37 timer – dvs at ungerne kun bliver hentet tidligere end 16.40 hvis jeg “pjækker” fra job- eller arbejder om aftenen- så er der diverse fritidsaktviteter- da pigerne var yngre gik vi til svømning- i weekenden og det var det- for de havde ligesom fået inputs nok fra de lange dage i institutionen- vi købte STORT ind lørdag/søndag og ofte stod den på “frosne” frikadeller og pasta til aften- idag elsker de rugbrød med remoulade og frikadeller eller tomatsuppe. Så sæt de nemme retter på dagsordenen og smid noget agurk, ærter og majs på bordet dertil… Vasketøj: Vi har et stort stativ hvor tøjet hænges op- når det nærmer sig tørt så vaskes næste maskine… pigernes tøj lægges i en bunke direkte fra stativet ind på deres værelse- og af og til finder det vej ind i skabet af dem selv- det kommer sig ikke så nøje- da de var 3-4 år havde vi 2 vaskestativer – jeg synes det er nemmere at lægge tøj sammen fra stativ end fra tørretumbler… jeg hænger det også udstrakt op- men uden klemmer 🙂 og så har vi rengøringshjælp- det er virkelig en hjælp ifht at man kan læse avis lørdag formiddag eller lignende med god samvittighed… og egentlig så holder jeg af hverdagen for der kan jeg bruge mit hoved på mit arbejde og bliver ikke forstyrret på toilettet og lignende 🙂 God arbejdslyst med at finde nogle rutiner i jeres hverdag- håber enderne når sammen for dig 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anonymous

    Resterne fra lørdag kan bruges mandag og resterne fra søndag kan bruges tirsdag. Med en grød- og brøddag, er der reelt kun én hverdag, der skal laves mad.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anonymous

    Slår lige et slag for madplanen. Et godt nok single og har ikke det vilde familieliv der skal gå op i en højere enhed. Men jeg har først fri fra job kl. 16.30 og skal derefter hjem til en hund der er tissetrængende, efter en lang arbejdsdag. Skal jeg så først derefter have handlet og så lave mad, får jeg jo ikke noget at spise før klokken sent…. Jeg planlægger og får handlet fredag, lørdag eller søndag og så er der ro på den del i løbet af ugen. Sparer også en del penge ved at planlægge og derved undgå for mange impulskøb. Det er helt klart en rutine der lige skal køres ind, men jeg kan faktisk ikke undvære det nu. Så ja, madplan er the shit.
    Vh helle dreier

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anonymous

    Åh, det lyder altså lidt for bekendt! Her flyder dagene også lidt sammen, og der er nemlig så mange praktiske ting, der skal ordnes. Ville sådan ønske jeg havde bedre tid til at lege med ungerne og tage korte dage.
    Det eneste tip jeg har er at lave KÆMPE portioner af aftensmaden, så man kan fryse ned til 2-3 gange ekstra måltider til de dage man bare ikke orker 🙂
    Mange hilsener
    Camilla

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg plejer ikke at følge din blog, men har nu læst dette indlæg + det om blog “venner og fjender” + de mange gode kommentarer begge steder. Tak for god læsning <3
    KH Lisbet

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Planlægning, planlægning, planlægning… Det er et vildt voksent og kedeligt begreb – men det virker! Og resultatet er, at det giver overskud og frihed til de sjovere ting.
    Planlæg indkøb, madlavning og hverdagene. Lav struktur på dagene og ugen. Det kræver arbejde i starten, og at man sætter sig ned og betragter sit liv – lidt som man gør på sin arbejdsplads. Og så bliver enige om rammer og mål. Skriv ned. Ja, og så er det selvølgelug hårdt i starten, for det kræver noget at ændre sine rutiner og tankegang – men når det kører, så behøver man ikke spekulere over detaljerne længere – og så kommer energien og tiden! Er enig med ‘Makvær’ – at det også handler om, hvordan man ser på tingene. Ens tilgang til det. Vælger man ja-hatten, bliver livet sgu bare lidt sjovere 😉 Håber i finder jeres egen struktur, der passer til jeres familie – så i får frigivet noget energi og tid til alt det sjove..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kender det alt for godt, men efter jeg er begyndt på “freezer meals” går det meget bedre. Dvs. i stedet for at lave 12 muffins, laver jeg 48 og fryser dem. De stryger i børnenes madpakker og der er altid noget nemt til gæster. Laver kødsovs til fire dage i stedet for en, så der bliver portioner til fryseren. Det fungerer for os. Når det er rigtig vildt bruger jeg en søndag eftermiddag i køkkenet og laver mad til 14 dage.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vi laver som alle andre madplaner, og det er guld værd. Derudover er vi især opmærksomme på, at planlægge mad i løbet af ugen, hvor der er mad til mere end en dag. Det gør de dage, hvor der bare skal varmes rester dejlig nemme og overskuelige. Så det kan virkelig anbefales – f.eks. en ordentlig omgang kødsovs, en stor lasagne, dobbelt portion frikadeller – jeg synes både, det er billígere og nemmere. Vi har heldigvis rengøringshjælp i form af min mor, som gav os et 10-turskort til rengøring i barselsgave, når det er brugt betaler vi os fra det, men det må være en smagssag (og nok også økonomisk). Jeg synes i øvrigt også, at alle andre dage end hverdage er sjovere og mere hyggelige :-). Held og lykke med det hele

    Hilsen
    Anna

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har ikke selv børn, men min søster er alenemor til to og fra tid til anden ret presset. Hendes reaktion på al den stress var bl.a. at lave en meget detaljeret plan for deres morgener. Noget a la “6.20-6.30: stå op, finde tøj. 6.30-6.50: Fodre børn. 6.50-7.00: Børste tænder”. Osv.

    Hun er også en stor fan af madplaner, men jeg tror også, det handler meget om, hvem man er. Nogle reagerer supergodt på skemaer og nyder stabiliteten, mens andre føler det som et ekstra pres. Personligt er jeg nok mere den sidste type.

    Jeg tror også, at det er vigtigt at tage i mod al den hjælp, man kan. Min søster er så heldig at bo tæt på vores forældre, og jeg tror, at de henter ungerne fra børnehaven mindst en gang i ugen, og nogle gange kommer de forbi med aftensmad.

    Og hvis I på nogen måde har plads i budgettet til rengøringshjælp, stemmer jeg for 🙂 Jo flere sure pligter man kan sortere fra, jo bedre 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan sagtens sætte mig ind i det selvom vores situation er lidt anderledes i det jeg går hjemme. Selv da synes jeg at det praktiske ofte vokser op om ørerne på os (eller hvad det er man siger) og vores aftenvoksentid er jo den samme som i alle andre familier – alt for kort!

    En ting vi er lykkedes med at få styr på – selvom det krævede et par års tilløb – er madplaner. Madplaner giver så meget frihed og vi sparer også en del penge på det. Og en anden ting vi gør meget i er at lave store portioner mad i weekenden af ting som kan fryses til flere dage (fx. bolognese, lasagne, forskellige supper, kåldolmere, frikadeller, fiskefrikadeller) – det sparer meget tid i hverdagen og gør at vi kan lave hurtig mad, når tiden ikke er til det helt store. Og så ryger der også rugbrødsmadder på aftensmadsbordet mindst en gang om ugen. Jeg kan ikke anbefale madplaner nok – både i forhold til tid, overskud og penge.

    Håber at I får nogle gode idéer til hvordan hverdagen kan blive nemmere og levne mere overskud 🙂

    Kh. Mirjam

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Laver ikke madplaner, så vi står der hver aften… Hvad skal vi spise i morgen. Gad SÅ godt, at vi gjorde, men det kan vi ikke… Handler meget på en gang – altid. Og har en bog, hvor vi skriver op, hvad vi mangler – så når vi har hældt det sidste sukker fra pakken op i bøtten – bliver det skrevet på – det samme med kaffe – eller køber når der er tilbud. I den dur. Mine unger er heldigvis store, men jeg kan godt huske det fra da de var små – det var bare hårdt, og nogle gange ønskede man bare der var en der kom og hjalp til. Ville også elske rengøringshjælp ! Min bror og svigerinde har en datter på 2, og e arbejder begge to meget. De havde fundet en rengøringshjælp de ville hyre, men så tilbød mine forældre at gøre det for det halve (kan ikke huske om det er 200 om ugen) – og det incl. bare alt… Rengøring, tøjvask, vinduesvask, + afhentning af barn den dag om ugen hvor de kommer. Her kan de så også måske lave aftensmad, og bliver og spiser med. Har man råd – er det en helt fantastisk ide (Jeg ved godt, at ikke alt er incl. normalt 😉 ) Men jeg tror bare, at det er gode penge, og gør at man får et andet overskud. Jeg ved, at de også er blevet bedre til at rydde op – for mine forældre har sagt, at de ikke flytter tingene 😉

    Christina

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Enig enig enig! Og dejligt indlæg btw. Jeg er ikke den eneste underskudsmor derude!

    Og jeg har endda rengøringshjælp (jeg undværer gerne en ferie om året for hendes hjælp. Det er AMAZING at komme hjem til om mandagen hver anden uge!). For det ikke skal være løgn, har vi også vinduespudser, men det er nu ikke dyrt, og jeg har bare ikke tid og overskud til at nå det selv … og jeg er en møgringe planlægger. Madplaner fungerer heller ikke her i huset. Kun i max 2 uger af gangen.

    Men vi har fundet et fint alternativ, som vi benytter os af hver 14. dag (ja, vi kratter al det hjælp til os i hverdagen, som vi kan). Det hedder Guldsmedgaard, og de laver simpelthen en madplan til 4 dage (med rester er der til 5 dage) til 2 voksne + 2 børn. Så leverer de ved vores hoveddør en kæmpekasse fyldt med økologiske grøntsager, kød, krydderier, mejerivarer – alt fuldstændigt opmålt ned til mindste teskefuld (intet madspild). Så ligger der en fin folder med de 4 retters aftensmad og udførlige og nemme opskrifter hertil. 499 kr. for en kasse.

    Vi sparer penge i de uger, vi har Guldsmedgaard-kassen, da vi ellers handler fra dag og til dag, så den kan varmt anbefales herfra 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg kan virkelig godt genkende hvad du skriver!

    Vi er sindsygt dårlige til at planlægge, får aldrig lavet madplaner og aldrig handlet ind til mere en 1 dag ad gangen. Totalt håbløst! Til gengæld tog vi på et tidspunkt en beslutning om, at vi ikke gider gå rundt og have det hårdt. Nej, der er ikke meget tid til nærvær med vores børn i hverdagen, og nej, der er ikke så meget kærestetid som vi kunne ønske os. Og ja, der er fandme meget praktisk arbejde forbundet med 2 rollinger. Men det her er vores liv, vi har kun 1 af slagsen, og det SKAL vi simpelthen have det bedste ud af! Så vi har taget ja hatten på, lader vasketøjet stå i evigheder, hopper over alle gærder hvor de er lavest, og sætter os på gulvet og griner med vores børn. Det betyder ikke at det aldrig er surt, for det er det sgu, men det har virkelig hjulpet os at ændre vores italesættelse af småbørnslivet. Vi er holdt op med at sige til hinanden og andre at det er hårdt, og så er det faktisk blevet lidt mindre hårdt, synes jeg….
    Nu håber jeg ikke at du opfatter min kommentar som en kritik af de følelser du giver udtryk for i indlægget, det er det på ingen måde! Det er bare en lille beretning om noget der har virket for os:-)

    Og nå ja, så har vi rengøringshjælp;-) Som jeg ikke kan leve uden! Jeg kender en rigtig sød pige der leder efter et rengøringsjob, sig til hvis du vil have hendes nummer.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vi begyndte med madplan for ca 2 mdr siden, og efter et par uger begyndte det at køre. Vi holder os til de retter vi lavede i forvejen, bare planlagt og ikke i sidste øjeblik. Vi har risotto-mandag og burger-lørdag – to retter, der let kan varieres, men så er de to dage næsten planlagt hver uge. Vi har en tavle hængende i køkkenet, hvor vi hver weekend skriver næste uges plan, og så køber vi det meste ind søndag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Rengøringshjælp har vi overvejet, men indtil videre lever vi bare med at støvet bor lidt for længe i hjørnerne. I øvrigt tak for et dejligt ærligt indlæg 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Du er ikke alene! Da jeg gikk gravid med vår nummer to skaffet vi oss vaskehjelp annenhver uke, og det har reddet ekteskapet og familien;)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kender det, kender det, kender det…

    Jrg laver madplan hver weekend, som jeg faktisk deler på min blog http://www.krøllerier.dk. Det er meget basic! Ikke noget fancy… Ofte mad til to dage og mange retter, der ikke tager mere end 30-45 min at lave, Hvis det ser ud til at være noget for dig, så smid en kommentar til en af madplanerne – så kan jeg godt lokkes til at smide opskrifter ud også.

    Og rengøringshjælp er efter min mening alle pengene værd, når tiden skal prioriteres.

    Mvh Marie fra http://www.krøllerier.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Planlægning er nøgleordet!
    Da mine unger var små (de er nu 14 og 17) sørgede jeg for at de fleste gøremål var lagt fast i planer:
    Madplan blev lavet om søndagen og skrevet op på vores tavlevæg, så alle kunne se hvad vi skulle have at spise i løbet af ugen (børnene var ikke særlig gamle, før de kunne læse hvad menuen stod på 😉 )
    Madpakkerne blev smurt lige efter aftensmaden, og da børnene kom i skolealderen, kunne de selv smøre deres madpakker, mens vi voksne ryddede op. Jeg sørgede for at der kun var ‘gode ting’ i køleskabet, så de ikke kunne undgå at lave en sund madpakke 😉
    Vasketøjet blev klaret til at blive samlet til 2 x om ugen og børnene var mest muligt inddraget, både i vasketøj, rengøring og madlavning.
    Det betyder at begge unger i dag kan klare et meste husarbejde på egen hånd, og mor her (er sidenhen blevet enlig mor) kan læne sig lidt tilbage og nyde at den intensive arbejdsindsats jeg gjorde dengang, giver pote 🙂

    Så kære Julia. Planlæg som familie, og tag ungerne med i så meget som muligt (ved godt at bette-pigen ikke kan være med endnu) og I vil opleve at I får mere tid sammen 🙂

    Pøj pøj 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dejligt. Ærligt. Genkendeligt.
    Det er dit indlæg. Vi har endda “kun” et barn, men nøej hverdagen kan virkelig fyldte og dreje rundt med os. Weekenderne er så kærkomne og jeg drømmer også om at vi en dag har råd til rengøringshjælp.
    Synes det virkelig er en KÆMPE hjælp med madplan. Den laver jeg hver søndag og det letter. Skulle lige kæres i stilling, men nu sidder den der bare:-)
    Kh Jonna

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Julia

    Her kender vi altså også fuldstændig hvad du taler om. Hos os glider alting altså virkelig meget lettere, når de der madplaner og storindkøb kører (præcis som mange andre skriver), det er virkelig meget tid man sparer i hverdagen, når man ikke liiige skal ned og handle hver dag. Derudover, så tænker jeg at man nogen gange må slække på rengøringsstandarderne for at kunne få ro i sindet. Dog vil jeg sige at hvis min mand ikke var så privat så ville jeg også elske at have rengøringshjælp (go for it!)
    Udover det så synes jeg også det hjælper at vaske en vask om dagen, så man ikke står med 400kg af gangen der skal lægges sammen på en gang, det kan jo tage pippet fra enhver. Ofte passer det med at jeg kan sætte en vask over og lægge den forrige sammen mens jeg laver aftensmad.
    Og helt ærlig, her er vi altså også langt fra overskudsagtige hele tiden. Vi gør det allesammen så godt vi kan og det behøver heldigvis ikke være perfekt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Oh yes. Hvor har jeg ofte tænkt på det citat, og tænkt at vores hverdag er skruet noget mere fast sammen. Med pendlerjob og børn der skal afleveres/hentes to forskellige steder er der ikke så meget “fri-tid”. Madplaner er jeg slet ikke struktureret nok til, selvom jeg egentlig godt gad være det. Så jeg øver mig i at handle ind til flere dage af gangen. Enten handler jeg på hjemvejen (hvor jeg ikke henter børn) eller SENT om aftenen efter puttetid. Ikke at der altid er overskud til sidstnævnte, men det er praktisk at kunne gøre det i ro og mag. Madpakker er vi nødt til at smøre om aftenen efter aftensmad for ellers hænger vores morgener ikke sammen. Vasketøjet er jeg nået til et punkt, hvor jeg efterhånden hader (måske et stort ord) at jeg aldrig er i bund. Det er virkelig never-ending-story. Rengøringshjælp har vi råd til, men kan simpelthen ikke få fat i en. Jeg har spurgt og spurt og spurgt alle i mit netværk. Det gad jeg bare så godt, og ville være velkommen luft i hverdagen. I stedet gør vi det i weekenden, hvor jeg faktisk hellere vil nyde børnene, sport, venner, bylivet og udelivet osv. Det der faktisk har givet os mest luft er, at vi er begyndt at bruge en madordning fra Karstens arbejde, hvor vi kan købe aftensmad hjem – super lækker mad til samme pris vi ellers ville bruge. Det er en gave til hverdagen! Men jeg har også prioriteret meget for tiden. Eksempelvis er bloggen helt nedprioriteret lige nu og det er ikke strengt nødvendigt at et børnehavebarn går til sport, så det gør Agnes ikke. Summa summarum. Jeg kan virkelig godt følge dig, og gad absolut også godt, at alt det praktiske ikke fyldte så meget. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Til gengæld er vi ret gode til at hygge, se venner og tage på café. Så lever vi med, at der er vasketøj, rod og nullermænd. Jeg er sikker på, at vi alle i vores lille familie hellere vil se tilbage på, at det var en god barndom/forældreskab end at der var helt vildt rent, og at man aldrig fik rugbrød til aftensmad. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vi skaber selv vores liv, hver især og du har jo nævnt løsningen – nemlig struktur!
    Jeg er selv mor til 3 hvoraf et barn er autist, så i mit liv har struktur og madplaner etc. været en helt naturlig del af hverdagen og weekenderne og ferier for den sags skyld. Det er ikke dræbende for familie- og kærestelivet, sætter blot vores liv i rammer og efter lidt indkøringsvanskeligheder gled det super let og I bakspejlet var det nemmere end at stresse, som du lidt gør nu:-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ha ha, jeg troede kun, det var os, der havde problemer med at få vasketøjet videre fra IKEA-poser/soveværelsesgulv og til skabe og skuffer. Jeg står hver morgen og roder febrilsk rundt i bunkerne for at finde noget tøj til mig selv og ungerne. Tænk, hvor meget tid, jeg faktisk kunne spare, hvis jeg bare tog mig sammen til at lægge det på plads i stedet for.
    Madplan har vi prøvet en eller to gange. Fantastisk følelse at have købt stort ind søndag og så kun skulle supplere med mælk og diverse i løbet af ugen. Men på trods af, at det virkelig gør hverdagen nemmere, kan vi altså ikke tage os sammen til at få den lavet.
    Og rengøring? Det er vist mest noget, vi bruger, inden der kommer gæster.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Godt indlæg – jeg genkender i det klareste lys alt det, du skriver..-selvom jeg ‘kun’ har ét barn (og 2 dovne katte). Det er sindsygt hårde vilkår for børnefamilier…og ja, man dør nemlig lidt indeni, hvis ikke man også plejer sine interesser/har alenetid osv. Jeg prøver også at lægge kabalen….

    Kh og tak for en dejlig, dejlig blog!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hos os er rent et relativt begreb. Laver ofte madplan. Som smutter fordi vi i farten glemmer at tage op af fryseren. Men den virker når den kører. Vi kan kun vakse i dagtimerne og lillemandens ting har for ret. Han gylper meget… så jeg har tit meget spændende kombinarioner at tøj på. Mit tøj ikke lige har nået det. Manden putter og jeg fylder opvasker dagligt og så handler vi stort en til to gange om ugen. Maden går vi i gang med så snart manden er hjemme. Jeg er pt på barsel og har svært ved at se hvornår og hvordan vores hverdag skal hænge sammen. Manden pendler nemlig langt på arbejde. Så vi regner med noget deltid til mig så det måske lykkes.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Der er også kaos herhjemme. Vi har gode intuitioner om at lave madplaner og følge den, købe billigt og fornuftigt hele tiden, og ikke bare snupper noget i frysedisken 5 minutter i ulvetimen, smøre madpakker aften før, så vi ikke kaoser om morgenen, men det er sgu svært! Og rengøring, OMG! Ville ønske at jeg var mere discipleret, det ender med at vi gør storrent om søndagen i en par timer i stedet for at hygge os med ungerne. Sig til hvis du kender den magiske formel for rent og ryddeligt hjem, hjemmesmurte, kreative madpakker og indkøbsture klaret på 10 minutter uden at falde i slikfælden, så sig til!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Hverdagen er rar, når den vel og mærke fungerer. Her har vi i et par uger fået levet madkasser med alt hvad man skal skulle bruge til at lave fire aftenmåltider, inkl opskrifter, og det har virkelig været et hit. Maden har taget mindre end 30 min at lave, og jeg har tydeligt ku’ mærke, at jeg har brugt en hel del mindre tid og energi på indkøb. Den luksus kunne jeg godt forestille mig at holde fast i.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dengang alle 4 børn boede hjemme og en mand med lagt til arbejde, var det tvingende nødvendigt at alt klappede i løbet af ugen. Der blev lavet madplan om lørdagen og handlet ind til en hel uge af gangen . Lørdag eller søndag blev alle mand sat i sving med klud og kost og vi fik gjort godt rent. Søndag bagte jeg pølsehorn,pizzasnegle og en pokkers masse boller til hele ugens madpakker. Vasketøj satte jeg over om aftenen når den mindste var i bad og kunne samtidig lægge en kurvfulds sammen.

    Rengørings hjælp har jeg aldrig haft . Jeg vil hellere gøre det selv sammen med familien . Jeg havde hverdagsfri indimellem hvor jeg så svingede støvsugeren og satte en vask over.

    Men det er hårdt mens børnen er små, og derfor er det vigtigt at så meget som muligt planlægges. Jeg lavede som regel aftensmad, min mad og de store ryddede af og en gik med hunden, imens badede jeg den mindste. Tøj til næste dag blev fundet frem, skoletaskerne blev pakket og morgenbordet dækket,så der var mindst muligt at stresse over om morgenen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har det ligesom dig Julia men øver mig, bliver bedre til at overskue og ØVER, ØVER, ØVER!!!
    3 børn, fuldtidsarbejde og en mand der kører inden vi står op og kommer hjem når jeg skal være igang med aftensmaden giver det ikke plads til de vilde udskejelser i hverdagen og nåhr ja så er jeg jo også frivillig i gymnastikforeningen + at børnene også er aktive i fritiden 🙂
    Jeg er begyndt at lave madplaner for at hjælpe mig selv og ikke stresse rundt nede i Brugesen med Emil på slæb kl.16.30. Det hjælper mig. Det hjælper mig også meget at bage til madpakkerne, pølsehorn og pizzasnegle, for jeg smører også 4 madpakker hver morgen. DET giver mig overskud.
    Jeg har ingen rengøringshjælp eller vinduespudser og har heller ikke “råd”. Men det er jo en prioritering tænker jeg. Jeg tænker derfor også at dem der ikke arbejder 37 timer og har rengøringsdame INTET har at hyle over 😉
    Jeg vasker tøj hver dag ellers kan jeg ikke følge med, men jeg skal jo også sende 5 sæt rent tøj med om til de stores far hver anden fredag og får det hele retur beskidt igen, så det er bare en cyklus der skal arbejdes igennem 🙂
    Jeg når ikke at løbe 5km hver dag, og henter mine børn så snart jeg har fri fra arbejde, ser tit på IG at nogen gør rent på fridage eller inden de henter børnene, det ser dejligt ud, men det sker ikke hos mig. Der gøres rent i weekender og løbende, feks har jeg stor succes med at gøre badeværelse rent imens Emil er i badekar. Så udnyttes tiden optimalt.
    pøj pøj med hverdagen
    kh Libbie

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har ingen ideer til hvordan – udover at storindkøb og madplaner holder!
    Men jeg ville blot sige tak for din ærlighed! Både her og på Instagram. Jeg ser så mange opstillede og rene rum uden rod. Og jeg tænker hver gang “Bor der børn her?” Men så viser du et billede af jeres indretning, hvor opstillingen er rodet på den gode måde, og hvor man ser og mærker at HER bor der børn, og her er der tid og plads til hjerterum!
    Hver gang jeg ser et opstillet og rent billede af en stue, så tænker jeg på min kusine, hvis hjem er lige sådan, og du kan ikke se at der bor børn der, fordi der er så sirligt indrettet.
    Så jeg ville blot sige tak for at du er den, du er, og at du altid deler din ærlige holdning med os 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vi lægger madplaner og er på’en, når vi ikke får det gjort. Lægger planen for den kommende uge lørdag eller søndag, når der er kommet tilbudsaviser, og så bestemmer tilbudsaviserne nærmest, hvad vi skal have. (og så er der flere penge til de sjovere ting) Handler stort ind søndag og måske midt på ugen. Vi lyder totalt overskudsagtige, når vi fortæller om det, men sandheden er, at det jo er små 12-15 retter, der går igen i variationer. Det er ikke et spørgsmål om fantasi, men om bekvemmelighed 🙂

    Og gud, hvor ville jeg også ønske, at vi havde rengøringshjælp!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En lille bitte DIY